Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
TIP VAN RUUD: Bijzondere vrouwen
Laatst las ik een artikel over de onderbelichting van vrouwelijke musici in de jazz. Behalve waar het zang betreft is de conclusie helaas dat dit inderdaad zo is. Er is echter wel een kentering gaande. Dit bracht mij op de gedachte, hoe zit het dan bij mijn tips? Vanaf het begin in december 2020 heb ook ik slechts drie keer aandacht besteed aan een muzikante als leider en belangrijkste componist in een band. De laatste keer was overigens niet zo lang geleden Mary Halvorson. Hoogste tijd dus voor een inhaalslag. Daarom deze maand een anders dan anders invulling van mijn tip. Beter gezegd het zijn drie tips en allemaal vrouwen. Maar dat had de oplettende lezer natuurlijk al wel door.
Shabnam Parvaresh Sheen Trio
Shabnam Parvaresh is een Iraanse Klarinettiste die al 10 jaar in Duitsland leeft. In haar muziek verweeft ze haar Iraanse roots met improvisatie, elektronische sounds en jazz. De klarinet past heel goed in deze cocktail. Naast samenwerking met diverse voornamelijk Duitse muzikanten vormde ze in 2020 haar eigen trio. Het debuut album Gozar komt deze maand uit. Het trio bestaat naast haar zelf op basklarinet, fluit en FX uit gitariste Ula Martyn-Ellis en drummer Philipp Buck.
De muziek van het album geeft de hierboven genoemde mix goed weer. Nummers beslaan het hele spectrum van melancholisch en verstild tot rauw met een rockrand overgoten met een Arabische saus. Het is heel beeldende muziek. Het nummer Terminal C bijvoorbeeld geeft haar gevoelens weer toen ze vanuit Iran uitstapte op de luchthaven ergens in Duitsland. Je hoort de tegenstrijdige gedachten die ze daar had. Shabnam Parvaresh creëert zo haar eigen universum waarin ze haar levensverhaal vanuit Iran naar Duitsland in muziek vertelt. Dat verhaal is een luisterbeurt wat mij betreft zeker waard.
Terese Lien Evenstad
De tweede dame die ik graag voor het voetlicht wil brengen is de Noorse maar in Zweden wonende violiste Terese Lien Evenstad. Ze is geen nieuweling want haar net uitgebrachte album Movement is haar derde met eigen composities en ze is leider van drie bands. Het huidige album heeft ze opgenomen met haar kwintet bestaande uit:
Terese Lien Evenstad – Viool
Alexander Ivarsson – Klarinet
Arvid Jullander – Bas
Britta Virves – Piano
Peter Danemo – Drums
Haar energieke dynamische composities doen een beetje denken aan de beroemde Jean Luc Ponty voordat hij de jazzrock en elektronische kant op ging.
Ook zit er een beetje gipsy in sommige nummers. Maar het zijn met name songs met een serieus karakter gecombineerd met een dosis vrolijkheid. Deze op het eerste gehoor tegenstrijdige combi maakt het juist spannende muziek.
Kasia Pietrzko trio
Deze Poolse pianiste is mijn derde keuze voor de maand mei. Hiermee bedoel ik geen rangorde, integendeel. De drie dames doen niet voor elkaar onder. Wel hebben ze alle drie een eigen signatuur. Kasia Pietrzko had haar debuut in 2017. Dit eerste trio kreeg lovende kritieken en werd enthousiast ontvangen door het publiek o.a. op het Sopot Jazz Festival waar ze op uitnodiging van Greg Osby op het podium stonden. Verder heeft ze inmiddels ook een bejubeld concert in het Bimhuis op haar naam staan. Met haar huidige trio waarin Andrzej Święs de bas en Piotr Budniak de drums voor hun rekening nemen, nam ze haar huidige album Fragile Ego op. Het is haar derde in trio vorm. Verder speelt ze ook solo.
Het nieuwe album wordt uitgegeven als onderdeel van de langst lopende jazz album serie in de wereld namelijk Polish Jazz. Hiermee komt ze in het gezelschap van een lange lijst van Poolse topmuzikanten die in het verleden de wereld veroverd hebben zoals Tomasz Stańko en Michal Urbaniak.
Het repetitieve minimalisme van een Mammal Hands of Go Go Penguin dat momenteel zeer populair is, is niet haar ding. Haar muziek komt in golven zou je kunnen zeggen. Binnen hetzelfde nummer is er sprake van dan weer door de drie instrumenten individueel ingevulde passages die wel steeds harmoniëren. Om vervolgens over te gaan in snellere delen waarin het trio als één geheel klinkt. De muziek wordt dan dramatischer en bombastischer. Spannend op een andere meer traditionele manier zou je kunnen zeggen.
Veel te luisteren deze maand dus. Klik vooral de links naar de zeer diverse muziek van deze dames aan. Ze zullen je niet teleurstellen.
Reactie toevoegen