MARCO BEASLEY & FRANCO PAVAN

LIEDEREN VAN PASSIE EN WANHOOP

Als het gaat om het Italiaanse renaissancelied ligt er één naam voor op de tong: Marco Beasley. Stem en charisma zet hij dit keer in voor frottola’s en madrigalen vol elegant verklankte wanhoop, die in de zestiende eeuw menig hoveling bij de keel greep. Metgezel bij deze gepassioneerde tour de force is snarentovenaar Franco Pavan. In 2021 haalde hij de liederen op dit programma hoogstpersoonlijk in een Italiaans familie-archief onder het stof vandaan. Van de allereerste moderne uitvoering van muziek van Bartolomeo Gazza en een zekere Ogniben tot werk van Bartolomeo Tromboncino en Philippe Verdelot: in dit concert zijn hartstocht en vertwijfeling niet ver van elkaar verwijderd.

Programma Vlissingen

Marchetto Cara (ca. 1465-1525) Mentr’io vo’ per questi boschi 
Ogniben Venetiano (16de eeuw) Com’havrò dunque il frutto 
Marchetto Cara Amor da che convien 
Bartolomeo Gazza (16de eeuw) Lasso ahimè 
Ogniben Venetiano E’ morta la speranza 
Vincenzo Capirola (1474-na 1548) Ricercare primo 
Marchetto Cara Caro sepulchro mio
Marchetto Cara Così extrema è la doglia 
Bartolomeo Tromboncino (1470-na 1534) Zephyro spira 
Costanzo Festa (ca. 1485/90-1545) Tu es Petrus
Benedetto Gareth (ca. 1450-1514) Amando e desiando 
Vincenzo Capirola Ricercare ottavo
Marchetto Cara Quella fiamma ostinata 
Bartolomeo Tromboncino Dolci ire, dolci sdegni 
Michele Pesenti (ca. 1470-1528) Che faralla, che diralla 
Don Timoteo (16de eeuw) Uscirallo o resterallo 
Bartolomeo Tromboncino  Vergene Bella

Marco Beasley studeerde theater- en muziekwetenschappen aan de Universiteit van Bologna, waar hij zich verdiepte in het ‘recitar cantando’ (zingend spreken) en de geestelijke en wereldlijke polyfonie. Zangles volgde hij bij de legendarische Amerikaanse mezzosopraan Cathy Berberian, waarna hij een eigen techniek ontwikkelde die zijn stem uitermate natuurlijk laat klinken. Met zijn revolutionaire stemgeluid en charismatische voorkomen groeide de Italiaanse tenor in korte tijd uit tot een van de populairste en meest bekroonde sterren binnen de klassieke muziek.  

De Italiaanse luit- en theorbespeler Franco Pavan studeerde cum laude af in Milaan voor zowel luit als muziekwetenschappen. Hij werkt met belangrijke oudemuziek-ensembles zoals Concerto Italiano, Accordone, La Cappella della Pietà dei Turchini, La Risonanza, La Venexiana en Trinity Baroque. Hij vormt een duo met blokfluitiste Dorothee Oberlinger en is oprichter van het ensemble Laboratorio ‘600. In 2014 ontving hij de titel Cultore della Materia in de muziekgeschiedenis aan de Universiteit van Padua. Pavan doceert aan het conservatorium van Verona. 

Vrijdag 26 mei is deze grote zanger om 20.00 uur te zien en te horen in de Sint Jacobskerk van Vlissingen.


Reactie toevoegen

Your comment will be revised by the site if needed.