TIP VAN RUUD: Hans Lüdemann TransEuropeExpress Ensemble

Reizen vind ik een verrijking van mijn wereldbeeld. Zo kom ik net terug van een reis door Namibië en Botswana. Hierdoor miste ik wel de eerste concerten van het nieuwe seizoen van Muziek Podium Zeeland. Maar je kan niet alles tenslotte. Door dat reizen heb ik wel een open oor gekregen voor muziek uit andere delen van de wereld. En wanneer er dan ook nog muziek wordt gemaakt die op prachtige wijze de diverse werelden van jazz, klassiek, Balkan en Oosterse klanken bij elkaar brengt dan spits ik mijn oren. Zo’n combinatie kwam ik tegen in de vorm van het TransEuropeExpress Ensemble (T.E.E.)van Hans Lüdemann.

Hans Lüdemann – piano, virtual piano
Yves Robert – trombone
Alexandra Grimal – soprano & tenor saxophones
Silke Eberhard – alto saxophone, clarinet, bass clarinet
Régis Huby – violin
Ronny Graupe – guitar
Sébastien Boisseau – double bass
Dejan Terzic – drums, percussion
Featuring Majid Bekkas – oud, guembri, voice

In 2018 verscheen een eerste proeve van dit voornamelijk Duits/Franse gezelschap genaamd Polyjazz. Hierop is de veelzijdigheid van het ensemble al duidelijk te horen.

Dit voorjaar verscheen On the Edges 1. De eerste van in totaal 5 te verschijnen albums waarop het ensemble op een bijzondere wijze de veelzijdigheid van Europese en Noord-Afrikaanse muziek voor het voetlicht wil brengen. Deze eerste uitgave verklankt Noord-Afrika. Een project met Noord-Europese muziek met Scandinavische gasten is al klaar. Later volgen nog albums met invloeden van de landen rond de Middellandse zee met Italiaanse gasten. Vervolgens gaat het nog naar Oost en Zuidoost Europa.

Op On the Edges 1 kom je oren tekort om alle knappe combinaties en overgangen te volgen die je oren bereiken. Het spel is virtuoos en golft heen en weer. Een vrolijk huppelend dans liedje, dat mij aan een Oosterse bruiloft deed denken, wordt afgewisseld met een suite achtig stuk uit vijf delen. Creatief wordt er gebruik gemaakt van het spanningsveld tussen de twee verschillende culturen. Hier draagt Majid Bekkas als gast op Oud, Guembri en zang zeker aan bij. Het golvende karakter komt ook tot uiting door de afwisseling van uptempo en meer klassiek aandoende zachtere, haast melancholieke delen. Het diverse gebruik van de instrumenten maakt de klankkleur van dit album zo veelzijdig.

Ga met je oren op reis en je zult dit ensemble zeker waarderen. Ik ben nu al benieuwd naar de overige delen van de reis van de TransEuropeExpress.


Reactie toevoegen

Your comment will be revised by the site if needed.