Rembrandt Trio eindelijk in Zeeland!

Na meer dan vijftien jaar de wereld rondgereisd te hebben om op verschillende continenten samen te spelen én onderweg veel verschillende muziekculturen te hebben opgesnoven, nam het Rembrandt Trio begin 2021 tijdens de pandemie hun zevende gezamenlijke album op. In twee volle dagen, in een voormalig kerk gevuld met verschillende orgels, een historische vleugel (Erard) en een moderne Steinway, kozen de musici composities die een universele kwaliteit over zich hadden. Met de melodie als leidraad speelden ze composities die tijdloos aanvoelden en die mensen uit verschillende culturen met elkaar verbinden.

 

‘Melodie Antique’ is de eerste single van het aankomende album: daarin kunnen we dit idee van tijdloze melodieën horen. Een stuwende 6/8-groove legt de basis voor een melodie die snel een paar muzikale modi overbrugt zonder dat we het merken, en ons van mineur naar majeur en weer terug leidt – een kronkelend verhaal dat ons door verschillende muziektijdperken voert. Zonder precies aan te geven waar een melodie als deze zou kunnen zijn ontstaan, kunnen we ons er delen van voorstellen in vroege en renaissancemuziek, terwijl de speelmanier van het trio ook doet denken aan meer moderne songstructuren van de singer-songwriter. Deze compositie borduurt voort op oude melodieën die de kracht in zich hebben om voor altijd te blijven hangen, en die iedereen kan aanspreken, ongeacht de culturele achtergrond van de luisteraar.

 

Waar ook ter wereld het Rembrandt Trio zijn concerten geeft, het publiek pikt het bijzondere samenspel tussen de musici op. Velen van hen stellen achteraf dezelfde vraag: als er zo veel ter plekke wordt geïmproviseerd, hoe komt het dan dat de communicatie zo direct lijkt, hoe kan de muziek zo compleet aanvoelen?
Een echt antwoord is er niet, behalve dat het het resultaat kan zijn van vijftien jaar samen musiceren. “Als je zo lang het podium deelt als wij, maak je deel uit van elkaars ontwikkeling, zowel als musicus als als mens.”  Tussen Rembrandt, Tony en Vinsent bestaat zo’n sterke vertrouwensband dat ze zich volledig vrij voelen om hun muzikale instinct te volgen en te spelen waar de muziek op dat moment om vraagt. Dit niveau van vertrouwen is een zeldzaam iets en wordt gekoesterd door het trio. Na vijftien jaar gedeelde ervaringen, samenspelen in verschillende settings, samen nieuwe inspiratie opdoen in muziekculturen uit verschillende tijdperken en regio’s, nam het Rembrandt-trio samen met Just Listen Records hun zevende album op in de sonore ruimte van een voormalige kerk in Amsterdam, omringd door orgels, historische en moderne vleugels.

Universele melodieën.
Terwijl ze op verschillende locaties over de hele wereld toerden, ontdekte het trio dat sommige composities een speciaal soort magie deelden die zich overal vertaalden waar ze werden gespeeld. Vaak waren de stukken gebaseerd op composities en thema’s uit verschillende tijden en culturen; een Bach-motief, een Chinees volksliedje, een Armeense bron. Mooie, sterke melodieën die het publiek raakten, ongeacht hun achtergrond of cultuur. Zoals sprookjes die over de hele wereld worden verteld misschien verschillende karakters hebben, maar dezelfde plot delen: wat het is om mens te zijn. Het trio besloot dat ze dit soort ‘universele’ composities wilden maken, ze beknopt en krachtig wilden houden – melodieën en composities met een universele kwaliteit, die luisteraars over de hele wereld raken. Voor dit album bedachten ze muziek met sterke, tijdloze melodieën om te proberen om te zetten in liedjes wat we allemaal delen – ons mens-zijn.

Lokatie Orgelpark + Just Listen Records

In samenwerking met audiofiel platenlabel Just Listen records is voor de opnames gekozen voor het Amsterdamse ‘Orgelpark’. Deze voormalige kerk, nu een toevluchtsoord voor organisten vanwege de grote collectie historische orgels, heeft een zeer specifieke en mooie akoestiek. Door te spelen in een gebouw omringd door deze kolossale instrumenten, werd het trio verleid om ook hier en daar orgel op te nemen in hun werk(/proces). Rembrandt,  afstammeling van twee generaties kerkorganisten, voelde zijn persoonlijk muzikale erfgoed aangesproken wordenen integreert de klanken van het kistorgel en het Sauer orgel in zijn pianospel. De ruimte zelf, met zijn specifieke galm, werd een andere speler in deze band van drie. ’

Over de titel van het album:  ’A Wind Invisible Sweeps Us Through The World
De albumtitel, ontleend aan een gedicht van de 13e-eeuwse Perzische dichter Rumi, probeert de magie en universaliteit van muziek samen te vatten (vast te leggen):  hoe een gedeelde nieuwsgierigheid het trio ertoe aanzet om te reizen en daardoor muzikale motieven, thema’s en ervaringen van over de hele wereld op te nemen in de artistieke visie van het Rembrandt Trio. De wind, de lucht die door de pijpen van het orgel waait, de onzichtbare geluidsgolven die een lied vormen – de stuwende kracht die reizen inspireert, doet horizonten verbreden.

 

Het Rembrandt Trio speelt vrijdag 8 april om 21.00 uur bij Podium ‘t Beest in Goes.

 

 


Reactie toevoegen

Your comment will be revised by the site if needed.