TIP VAN RUUD! Markus Stockhausen

Hij is niet de eerste en zeker ook niet de laatste zoon van een beroemde vader.  Zijn vader Karlheinz Stockhausen was één van invloedrijkste componisten in de 2e helft van de 20ste eeuw en wordt gezien als pionier van de elektronische muziek. Inspirator van o.a. Björk en David Bowie. Maar genoeg over zijn vader.

Markus is al even muzikaal. Overigens geen onbekende in het Zeeuwse. Hij trad jaren geleden al eens op in de Grote kerk in Veere. Uitgenodigd door Willem Kniknie voor een onderdeel van het jazzfestival Middelburg, waarbij met een boot van Middelburg naar Veere werd gevaren. Op die boot trad nog een zoon van een beroemde vader op, namelijk Ravi Coltrane. Ik had het geluk hier bij te zijn en kan jullie vertellen dat het een bijzondere ervaring was. Het concert in de kerk, Markus speelde met een dame waarvan ik de naam niet meer weet, was in die setting adembenemend en tot tranen roerend mooi.

Als trompettist en componist heeft hij zijn sporen verdient in de jazz, geïmproviseerde muziek en klassieke muziek. Al deze stijlen verwerkt hij in zijn diverse projecten. Eén daarvan, de Markus Stockhausen Group wil ik graag onder jullie aandacht brengen. Met name het recent op de markt gekomen album Tales. Heel iets anders dan in die kerk, meer van deze tijd.

Het album bevat maar liefst drie cd’s waarop zowel gecomponeerde als volledig geïmproviseerde stukken staan. Deze werkwijze paste hij ook al toe op zijn vorige project Wildlife, deels met dezelfde formatie, maar met een iets uitgebreidere bezetting. De Group kent ook een Nederlands tintje in de persoon van Jeroen van Vliet, pianist en keyboardspeler o.a. in zijn eigen Moontrio, maar bekender nog van zijn bijdragen aan de diverse projecten van Eric Vloeimans, collega van Markus Stockhausen.

De band bestaat louter uit topmuzikanten.

Markus Stockhausen flh/tp
Jeroen van Vliet piano, synth
Jörg Brinkmann cello
Christian Thomé drums

Evenals op Wildlife wordt er op Tales naast akoestisch ook gewerkt met elektronica en pedalen, al dan niet gekoppeld aan de instrumenten. Diverse nummers bouwen op van verstillend naar een soms bombastische climax. Dit maakt de muziek erg beeldend en versterkt tevens het open karakter wat mij betreft. Ik zoek altijd woorden en beelden om te omschrijven hoe ik de muziek beleef. In dit geval borrelen woorden op die tegenstrijdigheid oproepen en dat klopt ook. Dat maakt het album juist zo boeiend.

Het ene nummer zorgt voor een mijmering op zondagochtend op mijn terras in een luie stoel, om vervolgens via een wandeling door een statige, door bomen omgeven laan, op een prachtig buiten te arriveren in een stad. Hier stappen we in een ballon om de geluiden van stad en natuur van bovenaf te zien en horen. Om vervolgens te belanden in een ruimteschip op weg naar de sterren. En dit soms binnen één nummer!

Luister maar eens naar onderstaande video van een 31 minuten durende improvisatie.

Of naar de iets meer dan 8 minuten durende trailer voor het album.

Natuurlijk kan je het album geheel of gedeeltelijk eerst beluisteren via de diverse streamingdiensten alvorens het album aan te schaffen. Dat laatste blijft belangrijk om onze geliefde muzikanten te blijven ondersteunen.

Ik denk dat fans van Eric Vloeimans en/of Mathias Eick dit album wel kunnen waarderen, maar ook anderen kunnen natuurlijk in het diepe springen!

Tot slot verwijs ik graag naar de website https://www.markusstockhausen.de/?lang=en waar je alle projecten en cd’s van deze, na meer dan 30 jaar, nog steeds relevante en vernieuwende artiest kunt vinden.

Veel plezier en graag tot volgende maand.

 

 


Reactie toevoegen

Your comment will be revised by the site if needed.