Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
MARCO BEASLEY & FRANCO PAVAN
LIEDEREN VAN PASSIE EN WANHOOP
Als het gaat om het Italiaanse renaissancelied ligt er één naam voor op de tong: Marco Beasley. Stem en charisma zet hij dit keer in voor frottola’s en madrigalen vol elegant verklankte wanhoop, die in de zestiende eeuw menig hoveling bij de keel greep. Metgezel bij deze gepassioneerde tour de force is snarentovenaar Franco Pavan. In 2021 haalde hij de liederen op dit programma hoogstpersoonlijk in een Italiaans familie-archief onder het stof vandaan. Van de allereerste moderne uitvoering van muziek van Bartolomeo Gazza en een zekere Ogniben tot werk van Bartolomeo Tromboncino en Philippe Verdelot: in dit concert zijn hartstocht en vertwijfeling niet ver van elkaar verwijderd.
Programma Vlissingen
Marchetto Cara (ca. 1465-1525) Mentr’io vo’ per questi boschi
Ogniben Venetiano (16de eeuw) Com’havrò dunque il frutto
Marchetto Cara Amor da che convien
Bartolomeo Gazza (16de eeuw) Lasso ahimè
Ogniben Venetiano E’ morta la speranza
Vincenzo Capirola (1474-na 1548) Ricercare primo
Marchetto Cara Caro sepulchro mio
Marchetto Cara Così extrema è la doglia
Bartolomeo Tromboncino (1470-na 1534) Zephyro spira
Costanzo Festa (ca. 1485/90-1545) Tu es Petrus
Benedetto Gareth (ca. 1450-1514) Amando e desiando
Vincenzo Capirola Ricercare ottavo
Marchetto Cara Quella fiamma ostinata
Bartolomeo Tromboncino Dolci ire, dolci sdegni
Michele Pesenti (ca. 1470-1528) Che faralla, che diralla
Don Timoteo (16de eeuw) Uscirallo o resterallo
Bartolomeo Tromboncino Vergene Bella
Marco Beasley studeerde theater- en muziekwetenschappen aan de Universiteit van Bologna, waar hij zich verdiepte in het ‘recitar cantando’ (zingend spreken) en de geestelijke en wereldlijke polyfonie. Zangles volgde hij bij de legendarische Amerikaanse mezzosopraan Cathy Berberian, waarna hij een eigen techniek ontwikkelde die zijn stem uitermate natuurlijk laat klinken. Met zijn revolutionaire stemgeluid en charismatische voorkomen groeide de Italiaanse tenor in korte tijd uit tot een van de populairste en meest bekroonde sterren binnen de klassieke muziek.
De Italiaanse luit- en theorbespeler Franco Pavan studeerde cum laude af in Milaan voor zowel luit als muziekwetenschappen. Hij werkt met belangrijke oudemuziek-ensembles zoals Concerto Italiano, Accordone, La Cappella della Pietà dei Turchini, La Risonanza, La Venexiana en Trinity Baroque. Hij vormt een duo met blokfluitiste Dorothee Oberlinger en is oprichter van het ensemble Laboratorio ‘600. In 2014 ontving hij de titel Cultore della Materia in de muziekgeschiedenis aan de Universiteit van Padua. Pavan doceert aan het conservatorium van Verona.
Vrijdag 26 mei is deze grote zanger om 20.00 uur te zien en te horen in de Sint Jacobskerk van Vlissingen.
Reactie toevoegen