{@post_title}
zondag 6 november, 2022

Tatiana Koleva op uitnodiging van MuziekPodiumZeeland in de tentoonstelling O.R.S in Zeeland van HeHe bij De Bewaerschole in Burgh-Haamstede

Datum zondag 6 november, 2022
Tijd 15:00
Entree 20 euro
(word vriend»)
Locatie De Bewaereschole
Bestel kaarten Meer info

MuziekPodiumZeeland en de Bewaerschole zoeken de samenwerking op. De hedendaagse muziek van Tatiana Koleva en de hedendaagse kunst van kunstenaarscollectief HeHe gaan een verbinding aan in de Bewaerschole. Door de muziek ten gehore te brengen in de tentoonstelling wordt de beleving versterkt en verrijkt. Auditieve aspecten en visuele elementen vullen elkaar aan en zorgen voor een unieke beleving.

Tatiana Koleva, geboren in Varna, Bulgarije, weet als geen ander nieuwe muziek op een intrigerende en gepassioneerde manier te brengen en daarmee toegankelijk te maken voor een breed publiek. Door de pers genoemd als “een van de beste marimbaspelers ter wereld” heeft zij een grote bijdrage geleverd aan de emancipatie van de marimba en ander slagwerk als volwaardige solo-instrumenten. Recentelijk erkenning van haar werk is de ‘Golden Medal’ Special Award van het ‘Manhattan Music Competition 2019’.

Tatiana Koleva imponeerde als soliste met verschillende ensembles en orkesten. Daarnaast maakt ze eigen projecten en programma’s en heeft vaste duo’s met jazzsaxofonist Rutger van Otterloo, (bas) klarinettist Fie Schouten en organist Jan Hage. Zij wordt ook regelmatig gevraagd voor cross-over projecten met muziektheater, jazz, dance en filmmuziek. Tatiana is lid van de cultband Rubatong.

In 2010 ontving Tatiana Koleva de prijs “Musician of the Year of Bulgaria” van de Bulgaarse publiek en Nationale Radio. Voor haar interpretatie van eigentijdse muziek kreeg zij de Kranichsteiner Musikpreis in Darmstadt en was zij prijswinnaar op het Internationaal Gaudeamus Vertolkers Concours, Rotterdam naast veel andere prijzen en onderscheidingen. Haar uitvoeringen worden regelmatig op radio en TV uitgezonden.

Zij speelde op een groot aantal internationale muziekfestivals en podia zoals Barbican Centre en Queen Elisabeth Hall – London, UK, Lincoln Centre-NY, USA, Parktheatret Oslo – Norway, Centro Cultural de Belém, Lisbon, Portugal, Bulgaria Concert Hall, Sofia en het Concertgebouw, Amsterdam – NL, in vele Europese landen, de Verenigde Staten, Japan, Canada, Jordanië, Brazilïe en Mexico.

Tatiana werkt in nauwe samenwerking met gerenommeerde componisten als Klaas de Vries, Louis Andriessen, Yannis Kyriakides, Jacob ter Veldhuis, Klas Torstensson, David Dramm, Peter Klatzow, Martin Georgiev, Tsenko Minkin, David del Puerto, Guus Jansen, Corrie van Binsbergen, Emmanuel Séjourné en anderen. Er zijn speciaal voor haar solo en ensemble projecten inmiddels rond 100 stukken geschreven.

Tatiana Koleva combineert haar intensieve concertagenda met onderwijs: Zij gaf vele masterclasses in binnen- en buitenland. Als slagwerk/ marimba docent is zij vast verbonden aan het Prins Claus Conservatorium, Groningen. In 2009 richtte zij het zeer succesvolle ‘Youth Percussion Pool’ op, een slagwerkformatie onder haar leiding voor getalenteerde jonge musici. Daarnaast is ze artistiek leider van het internationale festival het “Amsterdam Marimba Weekend”.

Koleva hebt opnames voor verschillende labels waaronder Decca, New World Records, Attacca, Unsounds, BVHAAST, Orgelpark, ICSM en haar eigen NovaLinia Records.

In October 2017 is haar nieuwe CD ‘Songs for Marimba’ in de serie ‘Ladder of Escape’/ Attacca records uitgekomen. Momenteel, samen met haar Youth Percussion Pool toert ze twee gloednieuwe interactief concertprogramma’s ‘How to play the Cactus” en “Trampoline” die in 2022 op verschillende podia te zien zijn.

De pers over Tatiana Koleva:

“… Tatiana Koleva zet de deuren wijd open voor haar instrument, haar collega’s en haar leerlingen. Een pracht van een cd, weergaloos mooi gespeeld en wonderschoon opgenomen…”

Recensie ‘Songs for marimba’ CD bij Opus Klassiek, NL

“… superb percussionist brilliantly played performance explosive energy….” New YorkTimes, USA

“… exceptional musician…” Percussions Magazine, Frankrijk                        

“… a truly remarkable percussionist…” Business News Radio, NL

“ … sterslagwerkster …“ Volkskrant, NL

www.tatianakoleva.com

www.impulseartmanagement.nl

In de tentoonstelling O.R.S in Zeeland laat het kunstenaarsduo HeHe de Oribtal River Station zien. Het werk doet denken aan een enorme reddingsboei die gebruikt wordt om mensen die op drift zijn geraakt te redden. De O.R.S neemt bijna de gehele ruimte van de Bewaerschole in beslag waardoor mensen zich langs of onder het object moeten bewegen om in de ruimte te komen.

Oorspronkelijk is de O.R.S gemaakt voor een project in de Rhône in Frankrijk, een rivier die regelmatig buiten haar overs treedt en overstroming veroorzaakt in het omliggende gebied. Het object is daar te water gelaten om een signaal af te geven. Door de schoepen onder de O.R.S draait deze door de stroming van het water en maakt op die manier ook de kracht van het water inzichtelijk, hoe sneller de O.R.S draait, hoe sterker de stroming en hoe groter de kracht. De kleur en knipperende lampen geven een duidelijk waarschuwingssignaal.

Door de O.R.S naar de Bewaerschole te brengen klinkt ook hier het waarschuwingssignaal. In Zeeland zijn we gewend met de dreiging van het water te leven en hebben we allerlei maatregelen getroffen om de risico’s zoveel mogelijk te verkleinen.

Door zijn vorm en beweging verwijst de O.R.S naar een prominent icoon van de ruimtevaart, dat zich bevindt op het ontmoetingspunt van wetenschap en sciencefiction: de gigantische roterende torus van Herman Potočnik zoals beschreven in zijn boek ‘The Problem of Space Travel’.

De maan speelt een belangrijke rol in de tentoonstelling. Niet alleen het ontwerp is gebaseerd op een utopisch ruimteschip dat gebruikt kon worden om naar de maan te reizen. Hier in Zeeland spelen de getijden, aangestuurd door de zwaartekracht van de maan een rol in het dagelijks leven met het water, maar ook in de risico’s die het water met zich meebrengt.

Dit brengt ons bij een andere functie van de O.R.S dat ook als onderzoek platform ingezet kan worden, maar de kunstenaars stellen zich ook de mogelijkheid voor van de O.R.S als drijvende getijdenmotor, een utopisch energieproject dat visuele en fictionele weergaven van de getijden in Zeeland creëert en daarmee de hemelse interactie met de maan laat zien.

Programma 6 november:

Korte inleiding bij de tentoonstelling O.R.S in Zeeland van HeHe door Geeske Pluijmers, artistiek leider van de Bewaerschole.

Hierna speelt Tatiana Koleva het programma Songs for Marimba.

Music:

Tsenko Minkin                      Concert Piece for marimba (1984)

John Cage                             In A Landscape (1948), arr. T. Koleva (2016) **

Albert van Veenendaal        Every step a dream (2015) *

Eric de Clercq                       Mysterious Forest (2011) *

  1. Ellington / W. Kuiper The Single Petal of a Rose (1959/arr.2007) **

Tatiana Koleva                      Way Home (2018) *

  1. Piazzolla/E. Sammut Libertango (1974), arr. 2007, cadenza T. Koleva

 * written for Tatiana Koleva ; ** arranged by / for Tatiana Koleva

What’s a better way to say a story without words – the melody, the gesture, the music!

With this program I would like to share some of my favorite pieces for marimba, each of them with a special message, reflection on our world today or a memory including my own composition, related to the life I live here in The Netherlands, my second home country. (T.K.)

© Muziekpodium Zeeland 2024 | Webchimp, zorgeloos effectief online