Een reis door drie generaties Frans-Vlaamse polyfonie, uitgevoerd met de intensiteit en flair die alleen Graindelavoix kan bieden.

Met:
- Andrew Hallock, alt
- Albert Riera, tenor
- Marius Peterson, tenor
- Arnout Malfliet, bas
- Artistieke leiding: Björn Schmelzer
Hoe klinkt een muzikale familiegeschiedenis in de 15e en vroege 16e eeuw? Graindelavoix neemt u mee op een meeslepende reis door drie generaties polyfonie, van Gilles Binchois tot Josquin Desprez.
Johannes Ockeghem, leerling van Binchois, was op zijn beurt leermeester van Josquin en Loyset Compère, en inspireerde grootheden als Jacob Obrecht – de Gentse componist die triomfen vierde in Antwerpen en Brugge, maar in 1505 in Ferrara aan de pest stierf. Het is dit netwerk van meesters en leerlingen, van stemmen die elkaar opvolgen en beïnvloeden, dat dit programma tot leven wekt.
Het concert opent met het aangrijpende Agnus Dei van Binchois, gevolgd door de beroemde klaagzang van Ockeghem, waarin hij het overlijden van zijn leermeester verwerkt. Ook Ockeghems Alma Redemptoris Mater klinkt: een mystiek Mariamotet waarin elke passage van de tekst een ander affectief landschap oproept.
Josquin komt aan bod met motetten en delen uit zijn laatste mis, de Missa Pange Lingua, waarin repetitie en variatie elkaar versterken. Deze worden afgewisseld met de meer homofone, heldere stijl van Loyset Compère.
Centraal in het programma staat echter Obrechts monumentale Salve Regina – een waar contrapuntisch meesterwerk, virtuoos en expressief, dat de rijkdom van de polyfone traditie in haar volle glorie laat horen.
Reactie toevoegen