TIP VAN RUUD: Marike van Dijk Nonet

In december komen er vaak gelikte, al dan niet met kerstliederen gevulde albums uit met een orkest. Deze zijn aan mij meestal niet zo besteed. Maar ieder zijn smaak natuurlijk en luisterplezier is een rekbaar begrip.

Ik durf het echter wel aan om voor mijn laatste tip van het jaar een relatief grote band te introduceren waar je meer luistermoeite voor moet doen. Ik heb het dan over het Marike van Dijk Nonet waarvan het album STRANDED in september is uitgekomen.

Saxofoniste en componiste Marike van Dijk heeft inclusief haar nieuwe album inmiddels vijf platen op de wereld gezet en is dus geen nieuwkomer. Sinds ze in 2011 naar New York verkaste om haar master te halen pendelt ze tussen deze stad en Nederland. Ze werkt graag met grotere gezelschappen zoals het Rotterdams Jazz Orkest en de New Cool Collective Bigband.

In 2019 ging ze voor studie naar Brisbane in Australië waar ze vanwege de covid pandemie strandde. Hier komt ook de titel van haar nieuwe album vandaan. Het betreft een compositie opdracht voor het 2022 North Sea Jazz festival maar is live opgenomen in het Amsterdamse Bimhuis. De deelnemende muzikanten tijdens het concert zijn:

Marike van Dijk                           – sopraan en altsax
Ben van Gelder                           – alt sax, fluit en bas klarinet
Louk Boudesteijn                         – trombone
Keisuke Matsuno                         – gitaar
Jozef Dumoulin                           – keyboards
Amber Docters van Leeuwen        – cello
Ruben Samama                          – bas
Joost Kroon                               – drums
Ted Poor                                   – drums

Het gedwongen langere verblijf in Brisbane heeft haar creativiteit geen schade toegebracht. Het album zit dan ook vol met inventieve improvisaties en krachtig samenspel. Verstilde minimalistische passages zoals in het eerste korte nummer Prelude wisselen af met heftige orkestrale thema’s die als één geheel klinken. Ook rockachtig geweld wordt niet geschuwd. Met name wanneer Keisuke Matsuno zijn gitaar laat ronken bijvoorbeeld in het titelnummer. Van het titelnummer zou je trouwens verwachten dat dit melancholisch en somber van toon is. Het tegendeel is waar. Het straalt juist kracht uit en is veelzijdig en dynamisch van opbouw met een positieve ondertoon.  Het nummer Changes is zelfs een swingend, vrolijk makend en uiterst vriendelijk klinkend nummer waarin het samenspel van het nonet je glimlachend laat huppelen. Het volgende nummer Sun is dan weer filmisch orkestraal en doet mij denken aan het werk van Gil Evans met Miles Davis qua sfeer. Het langste nummer 25 Notes is dan weer minimalistisch, zelfs enigszins abstract avantgardistisch, tot dat de beide drummers het nummer knallend afsluiten.

Marike is duidelijk niet bij de pakken neer gaan zitten maar heeft haar gedwongen extra tijd overzee nuttig en creatief besteed. Wat een prachtig veelzijdig album is dit dat toch als één geheel klinkt!

De hoes van het album waarop een abstracte veelkleurige compositie van een, in mijn ogen fantasie, koraalrif staat afgebeeld is een prima weergave van wat op dit album aan klankkleuren voorbij komt.

Hieronder weer de gebruikelijke links naar een nummer van het Nonet.

Kies eens voor een andere kerstplaat en laat je verrassen door Marike van Dijke deze komende feestdagen zou ik willen zeggen. In ieder geval geniet en veel plezier.


Reactie toevoegen

Your comment will be revised by the site if needed.