Als het gaat om het Italiaanse renaissancelied ligt er één naam voor op de tong: Marco Beasley. Stem en charisma zet hij dit keer in voor frottola’s en madrigalen vol elegant verklankte wanhoop, die in de zestiende eeuw menig hoveling bij de keel greep. Metgezel bij deze gepassioneerde tour de force is snarentovenaar Franco Pavan. In 2021 haalde hij de liederen op dit programma hoogstpersoonlijk in een Italiaans familie-archief onder het stof vandaan. Van de allereerste moderne uitvoering van muziek van Bartolomeo Gazza en een zekere Ogniben tot werk van Bartolomeo Tromboncino en Philippe Verdelot: in dit concert zijn hartstocht en vertwijfeling niet ver van elkaar verwijderd.
Marco Beasley studeerde theater- en muziekwetenschappen aan de Universiteit van Bologna, waar hij zich verdiepte in het ‘recitar cantando’ (zingend spreken) en de geestelijke en wereldlijke polyfonie. Zangles volgde hij bij de legendarische Amerikaanse mezzosopraan Cathy Berberian, waarna hij een eigen techniek ontwikkelde die zijn stem uitermate natuurlijk laat klinken. Met zijn revolutionaire stemgeluid en charismatische voorkomen groeide de Italiaanse tenor in korte tijd uit tot een van de populairste en meest bekroonde sterren binnen de klassieke muziek.
De Italiaanse luit- en theorbespeler Franco Pavan studeerde cum laude af in Milaan voor zowel luit als muziekwetenschappen. Hij werkt met belangrijke oudemuziek-ensembles zoals Concerto Italiano, Accordone, La Cappella della Pietà dei Turchini, La Risonanza, La Venexiana en Trinity Baroque. Hij vormt een duo met blokfluitiste Dorothee Oberlinger en is oprichter van het ensemble Laboratorio ‘600. In 2014 ontving hij de titel Cultore dellaMateria in de muziekgeschiedenis aan de Universiteit van Padua. Pavan doceert aan het conservatorium van Verona.
Programma
Marco Beasley & Franco Pavan
Liederen van passie en wanhoop
Marco Beasley tenor
Franco Pavan luit
Marchetto Cara ca. 1465-1525
Mentr’io vo’ per questi boschi
(uit: Albani-familiearchief, Pesaro)
Ogniben Venetiano 16de eeuw
Com’havrò dunque il frutto
(uit: Albani-familiearchief)
Marchetto Cara
Amor da che convien
(uit: Albani-familiearchief)
Bartolomeo Gazza 16de eeuw
Lasso ahimè
(uit: Albani-familiearchief)
Ogniben Venetiano
E’ morta la speranza
(uit: Albani-familiearchief)
Vincenzo Capirola 1474-na 1548
Ricercare primo
(uit: Luitboek van Capirola, ca. 1517)
Marchetto Cara
Caro sepulchro mio
(uit: Andrea Antico (ed.), Canzoni, Libro IV, Rome 1517)
Marchetto Cara
Così extrema è la doglia
(uit: Albani-familiearchief)
Bartolomeo Tromboncino 1470-na 1534
Zephyro spira
(uit: Tenori et contrabassi, Libro I, Venetië 1509)
Costanzo Festa ca. 1485/90-1545
Tu es Petrus
(uit: Albani-familiearchief)
Benedetto Gareth ca. 1450-1514
Amando e desiando
(uit: Tenori et contrabassi, Libro I, Venetië 1511)
Vincenzo Capirola
Ricercare ottavo
(uit: Luitboek van Capirola)
Marchetto Cara
Quella fiamma ostinata
(uit: Albani-familiearchief)
Bartolomeo Tromboncino
Dolci ire, dolci sdegni
(uit: Andrea Antico (ed.), Canzoni nove, Rome 1510)
Michele Pesenti ca. 1470-1528
Che faralla, che diralla
(uit: Ottaviano Petrucci (ed.), Frottole, Libro XI, Fossombrone 1514)
Don Timoteo 16de eeuw
Uscirallo o resterallo
(uit: Frottole, Libro XI)
Bartolomeo Tromboncino
Vergene Bella
(uit: Canzoni nove)