4 pianisten brengen levenswerk van Oekraïnse componist Maxim Shalygin

Zijn levenswerk, zo noemt de Oekraïens-Nederlandse componist Maxim Shalygin de grootse cyclus
S I M I L A R. Delirium gecomponeerd in opdracht van Muziekgebouw Amsterdam, is het nieuwste deel in deze cyclus, en heeft een bezetting van vier piano’s. In S I M I L A R graaft klanktovenaar Shalygin diep in de mogelijkheden van ensembles die geheel uit identieke instrumenten bestaan. Vier toppianisten zullen de ongehoorde nuances van klank en emotie vertolken.

‘Het idee is om de luisteraar geleidelijk in een staat van gewichtloosheid te brengen’, aldus de componist over Delirium. De piano heeft een heel precieze aanslag, maar door ritmes voortdurend te laten verschuiven ontregelt Shalygin het gevoel van een duidelijke puls: zo creëert hij een meeslepende muzikale flow die vrij in de ruimte lijkt te zweven.

De eerdere delen van S I M I L A R zijn Lacrimosa voor zeven violen, Todos los fuegos el fuego voor acht saxofoons en Severadevoor negen cello’s.

DELIRIUM voor vier piano’s
Delirium is het vierde deel van de macrocyclus S I M I L A R die in 2017 door Maxim Shalygin werd gelanceerd:

Deel I – Lacrimosa of 13 magische liederen voor 7 violisten;
Deel II – Todos Los Fuegos El Fuego voor 8 saxofonisten;
Deel III – Severade voor 9 cellisten en 25 nieuw ontworpen instrumenten;

Deel IV – Delirium voor 4 pianisten.

De Macrocycle for a Lifetime, getiteld S I M I L A R – is een cyclus waarin elk nieuw deel wordt gecomponeerd voor een bepaald aantal identieke instrumenten. De cyclus heeft een speciale plaats in het ouvre van de componist. Shalygin probeert de stroom van muzikaal materiaal volledig te toe te laten, zodat het hem verder brengt dan zijn initiële verbeelding. De homogene samenstelling van de instrumenten laat de verbeelding maximaal werken, vanuit de noodzaak van de componist om met indentieke instrumenten een enorme gelaagdheid te creëren.

Elk deel is gecomponeerd voor virtuoze musici die de meest complexe en verfijnde kleuren van de partituur kunnen verklanken. Elk nieuw hoofdstuk verlegt de grenzen van bespeling van de gebruikte instrumenten. De duur van elk deel is minimaal een uur. Hierdoor kan de luisteraar geleidelijk wennen aan de taal van deze nieuwe klankwereld, en wordt de meditatieve beleving aangewakkerd.

DELIRIUM | Podiumopstelling

De vleugels staan in het midden van de zaal opgesteld, in de vorm van een bloem. De pianisten zitten tegenover elkaar. Het publiek zit in een cirkel rondom de musici. Tomoko Mukaiyama, Laura Sandee, Gerard Bouwhuis en  Antonii Baryshevskyi zijn de pianisten die dit boeiende en verrassende programma op zondagmiddag 10 maart in de Sint Jacobskerk van Vlissingen zullen spelen.


Reactie toevoegen

Your comment will be revised by the site if needed.