Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Choir of St. John’s College gaat voor perfectie
Jeanette Vergouwen-de Caluwe
Het optreden van The Choir of St. John’s College uit Cambridge, dinsdag 19 december in de Sint Jacobskerk in Vlissingen, was een aparte ervaring voor de aanwezigen. Het concert was uitverkocht en een volle kerk staat garant voor een goede akoestiek. Een kerstconcert door een Engels gezelschap betekent sfeer, afwisseling en professionalisme.
De leden van het St. John’s Choir gaan voor de perfectie. Het programma was heel gevarieerd met liederen vanaf de 14detot en met de 20ste eeuw. In maar liefst vijf talen: Latijn, Engels, Duits, Spaans en Russisch. Liederen uit verschillende stijlperiodes en afgewisseld met twee orgelcomposities (Bach) door de organisten Tingshuo Yang en Alexander Robson.
‘De boys’, deze keer in een bezetting met acht vrouwelijke deelneemsters, treden verschillende keren op in Nederland. Dat Muziek Podium Zeeland (MPZ) dit vermaarde gezelschap naar Vlissingen heeft gehaald, is een pluim waard. Naast het optreden in het Concertgebouw Amsterdam en in Vlissingen, volgen nog concerten in Haarlem (St. Bavo kathedraal 21 dec.) en Nijmegen (St. Stevenskerk 22 dec.). Waar Zeeland groot in kan zijn!
Opvallend deze avond was de ontspannen sfeer. Het ensemble blinkt uit door de expressieve wijze waarop gemusiceerd wordt. De kleurklank van de stemmen is warm en de intonatie benijdenswaardig blank en zuiver.
Het koor werd geleid door Christopher Gray. Al meteen in het openingslied Noël bleek dat de balans heel mooi was, bovendien werd er met een prachtige dynamiek gemusiceerd van superzacht tot helder en krachtig. Ik ga niet elk lied beschrijven, maar het was hartverwarmend om naar de kleine solo’s te luisteren en de sublieme samenzang. En alle slottonen klonken perfect. Vaak superzacht (kippenvel) perfect samen in volledige harmonie.
En naast de mooie ronde, warme koorklank was er dan die aparte dynamiek met fluwelen diminuendo’s en strakke stevige crescendo’s.
Het programma was ook afwisselend omdat de verschillende stemtypen aan bod kwamen. Soms het volledige koor, dan weer de sopranen alleen (Maria Wiegenlied van Reger) en enkele driestemmige werken door de alten, tenoren en bassen (Gloria van Byrd en Ave Maria van Cornysh).
Toen de sopranen en alten na de pauze The Annunciation op het podium voor in de kerk zongen, kregen zij een repliek van de lage stemmen vanaf het oksaal in de zijbeuk. Juist die kleine afwisselingen, zorgden voor extra levendigheid.
Heel bijzonder was dat dirigent Gray het publiek uitnodigde om mee te zingen met het lied O come all ye faihtfull, het werd een overdonderend succes. Nederlanders kunnen dus ook samen zingen.
Ik heb bij de ‘moderne’ composities genoten van de speciale harmonieën. En de verstilde momenten. De toegiften waren origineel en vol humor. Ik hoop dat MPZ erin slaagt om ook in de komende jaren een dergelijk Engels topconcert te organiseren in de kerstperiode.
Reactie toevoegen