EEN KLEINE VOORUITBLIK OP 2024

Op 19 december hebben wij alweer het laatste concert van 2023 op de agenda van MuziekPodiumZeeland. Wij sluiten ons jaar muzikaal af met ons traditionele kerstconcert. Dit jaar maakt The Choir of St. John’s College haar opwachting. Mocht u daar nog naar toe willen, haast u dan, want er zijn nog maar zo’n 50 kaarten beschikbaar.

Ons nieuwe boekje voor de eerste helft van 2024 ligt nu bij de drukker en valt hopelijk nog voor de kerst bij u op de mat. Wij hebben weer een bijzonder programma samengesteld, waarvan ik er twee in deze nieuwsbrief graag onder u aandacht wil brengen:

Dulfer! Total Response

Wie kent niet de genadeloze saxsound van Hans Dulfer? Met zijn roemruchte en vooruitstrevende formaties (o.a. Perikels, Reflud, Big Boy) heeft hij zich opgewerkt tot de bekendste saxofonist van Nederland. Dulfers saxsound is nog altijd onnavolgbaar en hartverwarmend. De 83-jarige saxofonist geniet nog volop van zijn optredens en is bezig met de Tour 2023/2024.

Hij speelt nog steeds de zalen plat, of het nu is met zijn dochter Candy of met zijn nieuwe band Total Response, een all-star bezetting met het puikje uit de Nederlandse muziekscène. Samen vormen de muzikanten een speelse eenheid, vol speelplezier en energie.

De band speelt nieuwe nummers en eigenwijze bewerkingen van Dulfer-klassiekers, met de onwrikbaar uitdagende sax van Dulfer in de hoofdrol.

Dulfer, de man die aan de wieg stond van de Nederlandse jazzscène en die legendarische concerten organiseerde in Paradiso en als adviseur van het North Sea Jazz Festival en medeoprichter van het Bimhuis. Deze onmisbare figuur in de jazzwereld, treedt in dit concert op met gitarist Jerôme Hol, drummer Hans Eijkenaar, basgitarist Ishaq van Niel en baritonsaxofonist Koen Schouten.

Hol is een van de spectaculairste en meest gevraagde gitaristen van het moment. Hij is een ongelofelijke rockimprovisator in de geest van Eddie van Halen en Jimmie Hendrix.

Eijkenaar werkt met de top van de Nederlandse- en internationale muziekscène, waaronder Anouk, Kane, Kayak. Hij is een begrip onder drummers en nu te horen in een intieme setting.

Niel moet je een keer gezien en gehoord hebben om zijn manier van basspelen: fysiek, virtuoos en ongelooflijk muzikaal, daarna nooit meer te vergeten.

Schouten speelde bij o.a. Caro Emerald en Michelle David. Hij geeft de beestachtig knorrende bariton sax een nieuwe dimensie met een solistisch geluid.

Zondag 14 januari, 15.30 uur Podium ’t Beest, Beestenmarkt 3, Goes

 

Vier pianisten brengen op 4 vleugels Delirium (deel 4 van Similar)

 

De Oekraïense componist Maxim Shalygin noemt de cyclus Similar zijn levenswerk.
Delirium schreef hij in opdracht van het Muziekgebouw Amsterdam. Shalygin probeert in elk deel van deze cyclus de klankkleuren van identieke instrumenten uit. In de voorgaande delen Lacrimosa zeven violen, Todos los fuegos el fuego acht saxofoons, Severade negen cello’s en in Delirium vier piano’s.

De pianisten Tomoko Mukaiyama, Laura Sandee, Gerard Bouwhuis en Antonii Baryshevskyi betoveren in deze compositie met ongehoorde nuances van klank en emotie het publiek.

De piano heeft een heel precieze aanslag, maar door ritmes voortdurend te laten verschuiven ontregelt Shalygin het gevoel van een duidelijke puls. Zo creëert hij een meeslepende muzikale flow die vrij in de ruimte lijkt te zweven. ‘Het is mijn idee om de luisteraar geleidelijk in een staat van gewichtloosheid te brengen’.

Elk deel van deze cyclus is geschreven voor virtuoze musici die de meest complexe en verfijnde kleuren van de partituur kunnen verklanken. Elk nieuw hoofdstuk verlegt de grenzen van bespeling van de gebruikte instrumenten. Tijdens het concert kan de luisteraar geleidelijk wennen aan de taal van een nieuwe klankwereld, en wordt de meditatieve beleving aangewakkerd.

Delirium illustreert een grote verwardheid. Een toestand waarin levendige ideeën en herinneringen ontstaan, zodat er een verkeerde oriëntatie ontstaat van tijd en ruimte. In het muzikale labyrint van Delirium vervagen eveneens de waarden van ruimte. Als het stuk begint wordt de luisteraar ondergedompeld in een ruimte waarin klokken luiden, de initiatie van de meditatieve beleving. Het klokgeluid wordt een brug tussen het drukke leven buiten de zaaldeuren en de intimiteit van de concertzaal. De vier pianisten spelen tonale en poly-tonale klanken in een speciale akkoordenstructuur. De afwisseling van hard en zacht zorgen voor spanning en een aparte dynamiek. Boeiend en verrassend.

Zondag 10 maart 15.30 uur Sint Jacobskerk, Oude Markt 2, Vlissingen

 Ik hoop u in 2024 weer bij één van onze concerten te mogen begroeten.

En kijk ook eens op onze website voor andere bijzondere concerten volgend jaar.

 


Reactie toevoegen

Your comment will be revised by the site if needed.