Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
In memoriam Ad van ‘t Veer
Afgelopen zaterdag klonken nog de vrolijke klanken van Micha Mengelberg door de Middelburgse schouwburg. Met Han Bennink en Ernst Glerum die daar speelden had ik nog herinneringen opgehaald aan de vele malen dat zij met ICP voor Ad in de Kloveniersdoelen hadden gespeeld. Muzikanten van Ad zijn generatie die samen met Ad aan de wieg stonden van een nieuwe fase in de Nederlandse muziekgeschiedenis.
Ik ben zelf op 10 december 1993 begonnen bij de Stichting Nieuwe Muziek waar Ad van ’t Veer toen de scepter zwaaide. Ad had mij aangenomen om de technische zaken rondom de concerten in goede banen te leiden. De Kloveniersdoelen waren net verbouwd, er was een nieuwe lichtinstallatie en er kwamen veel concerten. Ad, in 1969 begonnen met Jeugd en Muziek, maakte zich hard voor nieuwe muziek en hedendaagse jazz. Vele bijzondere concerten hebben in Middelburg plaats gevonden en Ad heeft in zijn geestdrift Middelburg als culturele stad op de kaart gezet. Het Festival Nieuwe Muziek was ook buiten de landsgrenzen een bekend fenomeen. John Cage, Morton Feldman en Iannis Xenakis; Ad durfde het aan om ze naar Middelburg te halen. Er gebeurden in Middelburg dingen die zelfs in de Randstad niet gebeurden. Ad zijn creativiteit kende geen grenzen. Hij legde de lat hoog, niet alleen voor zichzelf, maar voor eenieder die met hem werkte. Dat was niet voor iedereen even makkelijk, maar juist die drift en geestdrift zorgde er voor dat het niveau vaak het Zeeuwse oversteeg.
Er is al heel veel gezegd en geschreven over Ad van ’t Veer. Ik kan alleen spreken uit mijn eigen ervaring. 13 jaar heb ik met Ad mogen werken en heb naast vele hoogtepunten ook meegemaakt dat hij zijn hersenbloeding kreeg. Na een pittige revalidatie stond hij een jaar later weer aan het roer van de Stichting Nieuwe Muziek. De Kloveniersdoelen werd de Grote Kerk Veere. Nieuwe Muziek werd MuziekPodium Zeeland. Het muzikale landschap was duidelijk aan het veranderen. Maar bepaalde zaken bleven gewoon doorgaan: het Willem Breuker Kollektief en Geoffrey Madge bleven vaste gasten, ook bij MuziekPodium Zeeland.
In 2006 ging Ad met pensioen. Tijdens die gelegenheid ontving hij de Zeeuwse Cultuurprijs.
MuziekPodium Zeeland bleef bestaan en Ad nam gepaste afstand, maar bleef altijd geïnteresseerd naar de gang van zaken en wat er zich muzikaal afspeelde.
Veel muzikanten en kunstenaars zijn schatplichtig aan Ad van ’t Veer. Ook MuziekPodium Zeeland. Wij zullen proberen zijn passie voor muziek, zijn geestdrift en enthousiasme voor het onbekende en zijn liefde voor cultuur voort te laten leven in het DNA van MuziekPodium Zeeland en “Muziek laten horen die het verschil maakt!”
Vorige week heb ik afscheid genomen van Ad. Zijn vrouw Trude had mij geïnformeerd over de ongeneeslijke fase waar Ad in beland was. Het was een ontspannen afscheid waar we gelachen hebben, herinneringen hebben opgehaald en zelfs voor uit keken. Nog éénmaal hebben wij elkaars hand geschud en elkaar bedankt voor datgene wat wij voor elkaar betekend hebben. Ik zal hem missen.
Voor Ad het stuk Gute Nacht uit de Winterreise van Schubert.
Hij zal gemist worden.
Maurits Portier
Directeur MuziekPodium Zeeland
Reactie toevoegen