Skip to main content
Nid: 349 Body:

Traject op Oost Zeeuws-Vlaanderen Wat is er mooier dan het Zeeuwse landschap ?

Wat is er prettiger dan door dit landschap te fietsen ? Wat is er afwisselender om, al fietsende de verschillende stadjes en dorpen aan te doen, letterlijk levend erfgoed ?

Wat als er dan ook nog hele goede muziek klinkt op de route ? Dan heb je, alles bij elkaar opgeteld, een niet te missen ervaring.

De MuziekPodium Zeeland Fietstour 2019 is de naam van een project van MuziekPodium Zeeland, dat precies doet wat het zegt. Het is een fietstour, langs prachtige plekken in verschillende regio’s van Zeeland, waar de beste blazersensembles acte de présence zullen geven. Per editie speelt 1 ensemble 5 mini-concerten op 5 verschillende locaties, voor het voornamelijk fietsende publiek, dat zich in een matige vaart van concert naar concert kan spoeden via een landschappelijk fraai traject.

De exacte route en tijden blijven vooralsnog een verrassing: de eigenlijke kaart, en andere informatie ontvangt u tegen inlevering van uw reserveringsbewijs bij het startpunt van de route. Het is zelfs mogelijk een fiets of e-bike te huren. De MuziekPodium Zeeland Fietstour is met andere woorden een perfecte mix van muziek, erfgoed, landschap en fiets-tourisme.

Cosy Brass Quartet

Wanneer deze 4 gelijkgestemde zielen samen musiceren ontstaat een bijzonder hecht en uniek ensemble. Het Cosy Brass Quartet presenteert z’n originele bezetting in een al even origineel repertoire: een variatie van authentieke klassieke werken, filmmuziek of een bewerking daarvan. Het thema van de fietstocht: 75 jaar bevrijding sluit naadloos aan op hun programma remembrance waarmee ze nu in de Belgische theaters touren. Hun cd stond recent in de Klara 10.

Bezetting: Guy Godts (cornet), Raf van Looveren (cornet), Dirk Reyniers (tenorhoorn) & Kevin van Giel ( euphonium)

 

Zakelijke informatie Fietsen:

Stadsfiets: €12,50

Elektrische fiets: €25,-

Tandem: €25,-

Picknickmand:

Picknickmand: €10,-

Flesje wijn: rood of wit €4,-

Reserveer uw kaarten, fietsen en picknickmanden door een mail te sturen naar info@muziekpodiumzeeland.nl

Parkeren:

http://www.gemeentehulst.nl/Inwoners/Parkeren_verkeer_vervoer/Nieuw_beleid_betaald_parkeren

 

 

 

Nid: 318 Body:

 

 

MPZ organiseert in de zomer van 2019 twee concerten op een Walcherse buitenplaats. Vorig jaar was er een mooi slotconcert bij Slot ter Hooge in Middelburg. Dit jaar beginnen we met een buitenconcert in Engelse sferen. In de tuin van Huis Welgelegen in Serooskerke wordt prachtige kamermuziek gespeeld. De bezoekers van het concert kunnen ook genieten van de tuin van dit mooie buiten en van een high tea of high wine. In de pauze kunt u een mooie wandeling maken door het park.

Het Pianotrio bestaat uit: Lisanne Soeterbroek (viool), Douw Fonda (cello) en Daniël van der Hoeven (piano). Lisanne Soeterbroek was vorig jaar gast-concertmeester bij het BBC Symphonie Orchestra. Zij is net als Douw Fonda lid van het Vespucci Quartet. 

Praktische informatie

Als u met de auto komt kan u de auto parkeren op het parkeerterrein van de supermarkt aan het Herdershof 45 in Serooskerke. Van die parkeerplaats is het een kleine twee minuten lopen naar Huize Welgelegen. Komt u op de fiets, dan kunt u de fiets aan het begin van het park neerzetten. Mensen die wat moeilijker ter been zijn, kunnen afgezet worden bij de villa, waarna de auto bij de supermarkt neergezet kan worden.

In de tuin van Welgelegen kunt u genieten van een heerlijke high tea of high wijn. Deze wordt verzorgd door Brasserie De Lindeboom, een brasserie waar mediterraanse gerechten samen komen met Zeeuwse streekprodukten.

Van Stolberg Pianotrio
Lisanne Soeterbroek – viool
Douw Fonda – cello
Daniël van der Hoeven – piano

Drie bevlogen musici die eens alle drie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag studeerden en na vele omzwervingen (weer) bij elkaar kwamen om een energiek en overtuigend pianotrio te vormen!


Lisanne Soeterbroek sloot haar Master examen af met een 10 met onderscheiding aan het Koninklijk Conservatorium bij Vera Beths. In 2011 was zij prijswinnaar van het Nationaal Vioolconcours Oskar Back 2007 en in 2007 kreeg zij de Kersjes van de Groenekan Vioolprijs. Zij was Young Artist in Residence van de Gelderse Muziekzomer 2008. Al op haar veertiende maakte ze haar debuut in de Grote Zaal van het Concertgebouw met het vioolconcert van Khatchaturian met het Staatsorkest van Frankfurt an der Oder. Sinds 2013 is zij eerste concertmeester van het Antwerp Symphony Orchestra. Daarnaast is zij primarius van het Vespucci Kwartet en een veelgevraagd gastconcertmeester in Nederland en Engeland. Lisanne bespeelt een Ferdinand Gagliano uit 1773.                                         www.lisannesoeterbroek.com
 

De Amerikaanse cellist Douw Fonda volgde zijn opleiding bij Steven Doane aan de Eastman School of Music (Rochester) en bij Timothy Eddy in New York. Samen met zijn ensembles kreeg hij diverse kansen om intens gecoached te worden door het Cleveland Quartet en het Juilliard Quartet. Hij won diverse concoursen en speelde als solist met orkesten in onder andere Boston en New York. In Nederland heeft hij drie jaar lang barokcello gestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag met Jaap ter Linden waar hij ook gevraagd werd om met het barokorkest te soleren. Als actieve kamermusicus is hij cellist van het Vespucci Kwartet en heeft hij vaak samengewerkt met onder andere Gordan Nikolic, Daniel Rowland, Emmy Verhey, Jeroen van Veen en Marije Nie.  Fonda is werkzaam als plaatsvervangend aanvoerder cello bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.                                    www.vespuccikwartet.nl
 

Daniël van der Hoeven studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Ellen Corver en Naum Grubert en sloot sloot zijn studie in 2010 cum laude af. Hij ontving in 2015 zowel bij het Internationaal Pianoconcours van Lagny-sur-Marne (Frankrijk) als bij het Seattle Internationaal Pianoconcours (VS) een 2e prijs. In 2013 werd Van der Hoeven winnaar van het Internationaal Bach Concours in Würzburg (Duitsland). Bij het Internationaal Bach Concours in Leipzig (2014) ontving hij een Speciale Prijs, en in hij was finalist bij de Internationale Pianoconcoursen in Gorizia, Italië (2014) en Malta (2015). In 2010 won Daniël van der Hoeven het 4e YPF Nationaal Pianoconcours 2010.
Van der Hoeven treedt op in binnen- en buitenland. Hij soleerde met diverse Nederlandse orkesten, zoals het Asko/Schönberg ensemble en JeugdOrkest Nederland. Daarnaast is Daniël zeer actief in de kamermuziek. Zijn debuut-cd met werken van Prokofiev en Bartók kwam uit in 2013 en in 2014 verscheen zijn tweede cd met “Bach and Co.”.                                                                                www.danielvanderhoeven.nl

Nid: 320 Body:

Als tweede locatie is gekozen voor Buitenplaats Overduin in Oostkapelle.

In de prachtige tuin bespelen het duo Jan Vermeulen en Veerle Peeters een pianoforte. Zij spelen werken voor vier handen van Schubert. Het vierhandig samenspel behoort tot een van de meest delicate kamermuziekgenres. Het vereist een absolute eensgezindheid qua toucher, timing, emoties en interpretatie.

Vermeulen en Peeters hebben zeven cd’s opgenomen met de werken pianovierhandig van Schubert. Hun liefde voor de sublieme muziek van deze grootmeester én de pianomuziek vierhandig nam enkel toe. Ook hun visies betreffende de interpretatie ervan zijn naar elkaar toegegroeid. Kortom, topmusici in de discipline quatre-mains spelen.

Ook bij dit concert kunnen de bezoekers genieten van de tuin en van een high tea of een high wine. In de pauze is het mogelijk een wandeling te maken over dit mooie landgoed. Wij raden u aan om met de fiets te komen, maar mocht u toch met de auto willen komen, kunt u hieronder lezen waar u kunt parkeren.

Praktische Info Overduin:

Overduin is per auto te bereiken via de achterkant van het landgoed Overduin aan de Koningin Emmaweg, de weg van Vrouwenpolder naar Oostkapelle. Door middle van borden wordt aangegeven waar de auto’s geparkeerd kunnen worden. Vanaf de parkeerplaats is het een kleine 5 minuten lopen naar Overduin. Fietsers en voetgangers moeten ook gebruik maken van de ingang aan de Koningin Emmaweg. Zij kunnen daar ook hun fiets plaatsen.

Op het landgoed bevindt zich ook de collective van Stichting ‘t werkend Trekpaard. Stichting ‘t Werkend Trekpaard biedt de mogelijkheid haar collectie agrarisch erfgoed te bezichtigen. Deze bestaat uit tal van authentieke voerwagens, koetsen, sjeezen en andere gerijen. Ook kunnen de werktuigen en gereedschappen, die vroeger in het Zeeuwse landleven werden gebruikt, in ogenschouw worden genomen.

Duo Vermeulen Peeters, fortepiano

 
   

De twaalfdelige cd-reeks met het oeuvre voor pianoforte-solo van Schubert door Jan Vermeulen werd met lof overladen in zowel de binnen- als de buitenlandse pers. Naar aanleiding van de

voltooiing van dit magnum opus werd hij in 2010 ‘Musicus van het jaar’ in Vlaanderen en sleepte hij een van de gegeerde KLARA’s in de wacht. Jan Vermeulen wordt in verscheidene buitenlandse vakbladen ‘de ideale Schubertvertolker’ genoemd. Het lag in de lijn der verwachtingen dat de opname van het vierhandig klavierwerk (7 cd’s) niet lang zou uitblijven. Het zoeken naar twee extra handen bezorgde Vermeulen niet al te veel hoofdbrekens. Deze unieke zevendelige cd-box werd in maart 2019 gepresenteerd. De eerder al afzonderlijk verschenen cd’s uit deze reeks werden lovend onthaald door KLARA (5* Klara’s 10), Gramophone (GB), Luister (NL) en de Bayerische Rundfunk (D).

Veerle Peeters is al ruim vijftien jaar een compagnon de route van Jan Vermeulen, eerst als uitmuntende studente in zijn pianoklas aan het Lemmensinstituut te Leuven, heel even als kamermuziekpartner in vierhandige pianorecitals en vervolgens, tot op heden, als artistiek leider van al zijn Schubert-opnames. Veerle Peeters maakte naam als oprichter van het ensemble Frescamente dat prompt laureaat werd van het Internationaal Kamermuziekconcours van Almere (NL) en van Gouden Vleugels. Ze bevestigde haar reputatie met haar internationaal bejubelde cd rond het pianowerk van de Franse vroeg-20e-eeuwse componiste Mel Bonis.

Het vierhandig samenspel behoort tot een van de delicaatste kamermuziekgenres. Het vereist een absolute eensgezindheid qua toucher, timing, emoties en interpretatie tout court. Vermeulen en Peeters hebben via de talloze cd-opnames samen met Schubert een jarenlange, boeiende weg afgelegd. Hun liefde voor de sublieme muziek van deze grootmeester is al die tijd enkel maar toegenomen. In dezelfde mate zijn ook hun visies omtrent de interpretatie ervan als vanzelfsprekend en onvermijdelijk naar elkaar toegegroeid. (2019)

 

Persstemmen

“Het tweetal lijkt op hetzelfde moment te ademen, te voelen en te beleven. Deze sprankelende en krachtdadige uitvoering maakt de visie van de spelers duidelijk, maar laat ook ruimte voor de fantasie van de luisteraar." Marjolijn Sengers, Luister (NL)

“Jan Vermeulen musiceert voor deze opnamen samen met Veerle Peeters - samen vormen ze dat zeldzame fenomeen dat voor dit repertoire onontbeerlijk is: één pianist met vier armen. Een pianist die Schuberts taal van achter naar voren kent en er bovendien zijn ziel en zaligheid in legt.” (Siebe Riedstra, Opus Klassiek (NL)

Vermeulen and Peeters lovingly demonstrate how to float Schubert’s disarming lyricism in seven blissful minutes. And, of course, the F minor Fantasie is pretty much obligatory these days. This is where the Tröndlin instrument really comes into its own, its range of sounds under the fingers of this Belgian duo responding beautifully to the emotional spectrum of this large-scale work from

Schubert’s final year. Gramophone (GB)

Vermeulen und Peeters kultivieren mit feinen Anschlagsnuancen den klaren, scharfen Blick auf Schuberts delikate Strukturen. Genau ziselierte Linien, rhythmische Prägnanz, federnde Tempi, keine gefühlsseligen Nebelbomben, keine Schlampereien. Stattdessen: subtile Gegenstimmen, Flirts mit kanonischen Stimmführungen, lodernde Fugati: Aha, dieser Mann schickte sich an, einer der größten Kontrapunktiker der abendländischen Musik zu werden. Erhellend, bewegend. Wer aber will, darf auch einfach nur weinen. Ganz ohne zu wissen, warum. Bayerische Rundfunk (D)

Nid: 322 Body:

In een tijd van mails en snelle tekstberichtjes, is de oprechtheid van een liefdesbrief, echt bijzonder. De jonge dirigente Krista Audere stelde een programma samen met de mooiste en meest intieme muzikale liefdesbrieven. Liefde voor een mens, liefde voor haar vaderland Letland, liefde tot God en eigenliefde komen voorbij in dit programma. De Nederlandse actrice Maartje van de Wetering leest bijzondere ontboezemingen van beroemde en alledaagse brievenschrijvers. Briefwisselingen tussen Abélard en Héloïse, Fernando Pessoa en Ofélia Queiroz, Jean-Paul Sartre en Simone de Beauvoir, Johnny Cash en June Carter, Beethoven aan zijn 'eeuwige geliefde' en Hildegard von Bingen aan een wel zeer geliefde God. Ze worden doorvlochten met muziek van Ton de Leeuw, Alfred Schnittke, Darius Milhoud, Pēteris Vasks en een speciale opdracht aan de jonge Letse componist Krists Auznieks (1992).
Krista Audere (1989) behaalde na haar studie in Letland in 2016 haar masterdiploma koordirectie cum laude aan het Conservatorium van Amsterdam. Zij is onder meer dirigent van VU-kamerkoor en Studentenkoor Wageningen.
Artistiek leider van Cappella Amsterdam, Daniel Reuss, zei over Krista Audere:
“Zij heeft in de korte tijd dat zij in Nederland is snel naam gemaakt als gedreven en enthousiaste dirigent. Afkomstig uit het Mekka voor koren Riga heeft zij de Baltische koorcultuur met de moedermelk meegekregen. Ik heb haar bij verschillende projecten meegemaakt en heb, onder de indruk van haar vaardigheden, besloten haar een ‘carte blanche’ aan te bieden.”

Nid: 328 Body:

Dam’nco is het nieuwe gezicht van de Franse pop-jazz. Alle leden van de groep wonen in Parijs en de sfeer van de Parijse wijken is dan ook de inspiratie voor de composities, waarin gebruik gemaakt wordt van verschillende muziekstijlen.
Dam’nco staat voor de verweving van het Frankrijk van de 21ste eeuw en het multiculturalisme. Het is kleurrijke, melodieuze en dansbare muziek met explosieve improvisaties.
De zes Franse muzikanten van Dam’nco spelen uitgesproken moderne jazz, die geworteld is in zijn tijd, met als extra ingrediënt: the French touch!
Bezetting: Damien Schmitt (drums), Swaéli Mbappé (bas), Yann Negrit (gitaar), Michael Lecoq (keyboards, melodica), Nicholas Vella (keyboards, Hammond, talkbox)

Nid: 329 Body:

Na de release in 2016 van hun alom geprezen debuut ‘Preaching Out Loud’ en een uitgebreide concertserie, keerden The Preacher Men dit voorjaar terug naar de studio om hun tweede album ‘Blue’ op te nemen. En ja, het verwijst zowel naar het muziekgenre als naar de stemming. Van de negen ‘groovy-blue songs’ zijn er zeven gloednieuwe composities van saxofonist Efraim Trujillo. Het Nederlandse Trio werkte, voor een deel van de opnames, samen met de legendarische ingenieur/producer Al Schmitt.

Enkele beschrijvingen:

Scheurende saxofoonkreten, gruizig diep-groovend Hammond Orgel, back beats waarbij stilzitten praktisch onmogelijk is. 
Amen!

The Preacher Men sleuren je gewoon de swing in.

Jazz Nu The Preacher Men is een nieuw supertrio.

Jazzism Wat een groove, wat een swing! Draai om je Oren

Saxofonist en componist Efraïm Trujillo zoekt sinds de zomer van 2018 naar de essentie van de blues. Dit jaar ziet hij deze zoektocht met succes beloond. Op 19 mei werd bekend gemaakt dat het concept album ‘Blue’, dat hij opnam met zijn band The Preacher Men, de Edison Jazzism Publieksprijs 2019 heeft gewonnen!

 

Efraïm Trujillo is een succesvol en drukbezet saxofonist (The Preacher Men, The Ploctones, New Cool Collective, Fra Fra Sound), dirigent (Amsterdam Funk Orchestra, Nederlands Studenten Jazz Orkest) en componist. In het najaar van 2018 besloot hij op 49-jarige leeftijd 'back to school' te gaan om aan het Conservatorium van Amsterdam 'Master’s Research' te doen. Voor het werk ’Into The Blue (Revealing the essence of a musical genre)’ werd hij afgelopen maart beoordeeld met '9 with distinction' wat hem een cum laude waardering opleverde. De commissie gaf daarbij als commentaar: 'Indrukwekkend, veel omvattend onderzoek' en 'Uitstekende presentatie in woord en geschrift'.

Naast het geschreven werk verscheen tegelijkertijd het conceptalbum 'BLUE' van zijn trio The Preacher Men met nieuwe (voornamelijk door Efraïm zelf geschreven) muziek. De combinatie met Hammondspeler Rob Mostert, drummer Chris Striken producer Al Schmitt leverde het gewenste resultaat op en het album werd door de vakpers bijzonder goed ontvangen. In Jazzism werd 'BLUE' uitgeroepen tot beste Blues Album van 2018 (Marie-Claire Melzer). NRC noemde The Preacher Men als een van ‘de culturele hoogtepunten van de zomer’ van 2019. En, last but not least, op 19 Mei werd bekend gemaakt dat 'BLUE' de felbegeerde Edison Jazzism Publieksprijs 2019 gewonnen heeft!

 
Nid: 323 Body:

Trio Rodin behoort tot de meest veelbelovende jonge pianotrio's van dit moment.
Het trio, opgericht in 2011 in Utrecht richt zich op het presenteren van grote werken uit de kamermuziekliteratuur in een breed scala van stijlen; van klassieke- tot en met hedendaagse muziek. Zij hebben deelgenomen aan de ‘Gaudeamus muziekweek’, een festival gewijd aan de contemporaine muziek. Dankzij het Programma ‘Call for composers’ had het Trio Rodin de kans om samen met een groot aantal jonge talentvolle componisten te kunnen werken en gloednieuwe werken aan zijn repertoire toe te voegen.
Muziek verklankt emoties en ervaringen die moeilijk in woorden zijn te vatten.
In dit programma brengt Trio Rodin muzikale vertellingen van verdriet en nostalgie gecomponeerd in verschillende muziekperioden. Zo gebruikt Mozart soms de mineur toonsoort, Pärt toont zijn diepe religiositeit en zijn verlangen naar een eenvoudig en ordelijk leven. Bij Elgar hoort men duidelijk het melancholieke karakter, en in het pianotrio van Dvorak is de reactie op de dood van zijn dochtertje, hartverscheurend duidelijk.

Nid: 330 Body:

Saxofonist Mete Erker en pianist Jeroen van Vliet vierden op 1 april 2019 de release van hun nieuwe duo-album PLUIS. Dit album is het resultaat van dertig jaar intensief samenspel, en kenmerkt zich door spannende improvisaties en mooie liedjes.
De release van PLUIS is tevens het startschot voor een concertserie door Nederland en België.
PLUIS is zacht, klein en kwetsbaar. Maar ook ruis en restjes, tussen de kieren, kriebel in je neus. Open en verstopt. Dicht op de huid, onder de huid en in je navel.
De muziek van Mete Erker & Jeroen van Vliet is beeldend en poëtisch. Soms is ze wrang, maar nooit vanuit donkerte. Schoonheid voert de boventoon, maar let ook op de kleuren van de andere stemmen. Nu dé kans om het te horen in Middelburg.

Nid: 324 Body:

Calefax brengt de mooist orgelmuziek naar de concertzaal
Igor Stravinsky noemde het kerkorgel ooit: "The monster never breathes!”. Toch zijn er weinig instrumenten waarvoor zo’n rijk repertoire bestaat. Bijna alle grote componisten schreven ervoor. En sommigen schreven zelfs uitsluitend voor orgel. Toch wordt deze muziek weinig gehoord en zelfs regelmatig door muziekliefhebbers gemeden. Komt het door de overweldigende klank, het denken aan liturgische bijeenkomsten, de associatie met koude kerkbanken? Calefax, een soort beweeglijk en menselijk ademend orgel, brengt de mooiste orgelmuziek naar de concertzaal.
Vijf gepassioneerde blazers, virtuoze spelers en briljante arrangeurs, vonden een geheel nieuw genre uit: het rietkwintet. Het Nederlandse Calefax rietkwintet geeft het pijporgel een andere adem. Calefax is een inspiratiebron voor de nieuwe generatie rietblazers.

Nid: 331 Body:

De show van de Wooten Brothers in Middelburg maakt deel uit van een Europese tournee. Concerten van de band, met meesterbassist Victor Wooten in de gelederen, worden beschreven als energiek en funky met verschillende muziekstijlen. De show bevat originele titels tot en met klassiekers.
De groep bestaat uit de broers Victor, Roy, Regi en Joseph Wooten. Zij hebben al veel bereikt in de muziekwereld. Samen wonnen ze de felbegeerde Grammy trofee. Individueel sleepten de mannen meerdere Grammy’s in de wacht.
Al ruim veertig jaar wordt de groep geprezen om zijn innovatieve muziek. Samen weten de broers de grenzen van jazz, funk, soul R&B, rock en bluegrass te herschrijven.

Nid: 333 Body:

met Hannes Minnaar, Ralph van Raat, Geoffrey Madge, Jelena Bazova, Daniël Kramer en Kelvin Grout

Daan Manneke is de nestor van de eigentijdse muziek in Zeeland en mag zichzelf ook tot de top van nieuwe muziek in Nederland rekenen. Dit jaar wordt Manneke 80 jaar. Twee jaar geleden besloot hij zijn magnum opus te schrijven, voor het instrument, waar hij volgens hemzelf in het verleden te weinig gebruik van heeft gemaakt: de piano. In ‘Grote Archipel’ kijkt Manneke terug op zijn oeuvre, van jeugdwerk tot recente composities.
Het werk is 12 oktober 2018 live opgenomen in de Zeeuwse Concertzaal en wordt vanavond ter ere van de tachtigjarige (7 nov) opnieuw uitgevoerd tijdens de Cd-presentatie. De pianisten die vorig jaar de opname realiseerden, geven weer acte de présence. De Cd kan na het concert gekocht worden.
Dit concert is de eerste samenwerking van de Zeeuwse Concertzaal en Muziek Podium Zeeland. Een samenwerking die uit moet groeien tot een prachtig nieuw Zeeland Muziekhuis.

Nid: 325 Body:

i.s.m. Oude Muziek Nederland

De klaagliederen van de profeet Jeremia om de vernietiging van Jeruzalem behoren tot de meest persoonlijke, introspectieve en dramatische teksten uit de Bijbel. In de renaissance werden deze ‘lamentaties’ door talloze componisten in een meerstemmig badje gedoopt. De zetting van Cristóbal de Morales, de Spaanse tegenhanger van Josquin Desprez, de Henegouwse musicus van de Franco-Vlaamse School van polyfonie, hoort ook heden nog tot het meest geliefde repertoire voor de passietijd.
De zangers van het Belgische ensemble Utopia zijn stuk voor stuk specialisten in het vertolken van de polyfonische werken uit de renaissance. Ze verweven de virtuoze meditatie van Morales met gregoriaanse gezangen en motetten van Frans-Vlaamse tijdgenoten tot een betoverende soundtrack voor verstilling en bezinning.
Hun opname van de integrale lamentaties van Cristóbal De Morales is een schot in de roos, De internationale pers was vol lof.

Nid: 326 Body:

Bekende en onbekende werken uit de barokperiode (17de en 18de eeuw), vormen de kern van het repertoire van het ensemble Combattimento. Voor de musici is dit muziek waarin fantasie en beweging heel belangrijk zijn.
De leden van Combattimento, bezitten ieder solistische kwaliteiten. Zij dragen een schat aan opgebouwde kennis en ervaring met zich mee en willen het publiek hier deelgenoot van maken. Samen vormen zij een hecht ensemble dat al jaren samenwerkt en dat blijft werken aan een geheel eigen klank en speelwijze: energiek, vurig, stijlbewust.
In Contrasten maakt Combattimento met harpiste Lavinia Meijer een muzikale reis door de eeuwen heen en worden de vroegste harpconcerten (18de eeuw) afgewisseld met een zeer gevarieerd repertoire uit de 14de, 16de en 20ste eeuw.

Nid: 327 Body:

MPZ houdt de langdurige traditie van prachtige kerstconcerten in de Sint Jacobskerk van Vlissingen in stand. Vorig jaar trad The Choir of the King’s Consort op en deze keer is het de beurt aan het Choir of Clare College.
Sinds de oprichting in 1972, als gemengd koor, heeft het internationaal veel faam en aanzien verworven als één van werelds beste University Choirs. De leiding is al heel lang in handen van dirigent Graham Ros. Hij bouwde met het koor een rijk en breed repertoire op. Het koor staat bekend om de constant hoge kwaliteit van de voorstellingen.
Voor deze decemberavond werd een boeiend programma samengesteld waarbij de nadruk zal liggen op traditionele Christmas Carols.

Nid: 332 Body:

BRUUT! en Anton Goudsmit gaan surfen. De vijf heren doken in de platenkasten van hun grootouders, en stortten zich op de surfmuziek uit de jaren ’60. De Hits van o.a. Dick Dale, The Beach Boys, Laika and the Cosmonauts en Benny Joy werden afgestoft en stevig onder handen genomen.
En wie past er dan beter bij de vier superjazzgiganten van BRUUT! dan de enige echte, onnavolgbare gitaargigant van de Lage Landen Anton Goudsmit? Nou? Anton Goudsmit!
Ze herontdekten samen de surfsound uit de jaren zestig en de heren van deze nieuwe supergroep maakten bovendien eigen nummers.
Noem het The Beach Boys on steroids, North Sea Surf of kom gewoon kijken.
Dit wordt het eerste concert in samenwerking met ‘t Beest. Volgend jaar meer Jazz in Goes!