Skip to main content
Nid: 283 Body:

Goede wijn behoeft geen krans. Dat geldt zeker voor het Brodsky Quartet. Het Britse Brodsky Quartet is opgericht in 1972. De naamgever van het strijkkwartet is de Russische violist Adolph Davidovich Brodsky. In tegenstelling tot vrijwel alle strijkkwartetten speelt een deel van het Brodsky Quartet staand in plaats van zittend: dit komt volgens hen de levendigheid van het spel ten goede. Sinds 2007 is de Brits-Nederlandse Daniel Rowland de eerste violist van het strijkkwartet.
Vanavond speelt het kwartet een programma passend bij het thema ‘oorlog, vrede, vrijheid’. Aansprekende en emotierijke strijkkwartetten gecombineerd met een onbekend juweeltje van Tanaka, dat hij schreef in opdracht van het Brodsky Quartet.

Nid: 284 Body:

Met een rijkdom aan stemkleuren bereikt kamerkoor Cappella Amsterdam zijn specifieke homogene klank.
Met het programma Time and the Bell geeft Cappella Amsterdam dit jaar vrij spel aan de jonge talentvolle dirigent Lodewijk van der Ree (1986). ,,Mijn carte blanche gaat over ruimte en tijd. De luisteraar bevindt zich op een plek van waaruit hij heden, verleden en toekomst kan overzien. T.S. Eliot noemde dit the still point of the turning world.’’
Door de ruimtelijke opstelling van koor en elektronica verschuift het perspectief voortdurend.
Robert Heppener rekt in Nachklänge een enkel ogenblik uit, Jonathan Harvey probeert juist de eeuwigheid tot menselijke proporties terug te brengen. Robert Schumann richt de blik naar boven en biedt weidse vergezichten, terwijl de muziek van Ockeghem juist introspectief is. De Estse componiste Liisa Hirsch opent weer andere dimensies met een nieuw werk waarin koor en elektronica samenkomen.

Nid: 285 Body:

Profeti della Quinta is opgericht door bas Elam Rotem om minder bekend repertoire uit de vergetelheid te halen. Zo braken ze al een lans voor de lamentaties van Cavalieri, maar ze werden bij het grote publiek vooral bekend door hun opname van vocale en instrumentale werken van Salomone Rossi, waaronder diens Hashirim asher li’Shlomo (1623), de eerste publicatie van polyfonie in het Hebreeuws. In 2011 won het ensemble de eerste prijs op de York Early Music Young Artists Competition. De kern van het ensemble bestaat uit vijf zangers, maar er wordt regelmatig samengewerkt met andere musici.
In dit concert laten de zangers van Profeti della Quinta composities horen uit het Italië van de renaissance en de vroegbarok. Poëzie werd van expressieve muziek voorzien door sterren als Cipriano de Rore en Carlo Gesualdo. Bij Claudio Monteverdi bereikt het drama een hoogtepunt in zijn hartverscheurende klaagzangen, op de grens van madrigaal en opera. Van zijn toen al waanzinnig populaire Lamento d’Arianna maakte hij een prachtige vijfstemmige madrigaalversie.

Nid: 286 Body:

Het Orkest van de Achttiende Eeuw komt ook dit jaar naar Zeeland. Het is de 150ste tournee van dit symfonieorkest van wereldformaat. Deze keer met twee Sinfonia’s van Mendelssohn en twee celloconcerten van CPE Bach, met de vermaarde cellist Roel Dieltiens als solo-cellist en dirigent. Het Orkest van de 18e Eeuw is in 1981 opgericht door Frans Brüggen, bestaat uit circa 50 topmusici uit de gehele wereld en is gespecialiseerd in muziek uit de laat-barok, de klassieke periode en de vroeg-romantiek.

Nid: 290 Body:

Swingende- en dansbare Soul Jazz is een voorliefde die de heren Montis Goudsmit & Directie delen. Hammondbeest Frank Montis, tot voor kort actief als zanger/toetsenist van Gare du Nord begrijpt deze muziek als geen ander en komt op sessies regelmatig de heren Goudsmit & Directie tegen. Een absolute killer combi zo bleek, dus tijd om vaker samen het podium te bestijgen.
Met zijn ontembare energie en gevoel voor groove toont Anton Goudsmit, bekend van o.a. de Ploctones en New Cool Collective, zich de perfecte gitarist voor deze formatie en dat verbaast eigenlijk niemand. Cyril Directie stookt vanachter de drums het vuurtje nog wat harder op zodat het live alle kanten op gaat: klassiekers van Grant Green, The Meters, John Scofield, Eddie Harris, Rusty Bryant worden net zo gemakkelijk afgewisseld met eigen composities en/of jams. Zolang het maar swingt.

Nid: 287 Body:

Er zijn drie kandidaten voor de titel mooiste Stabat Mater van de achttiende eeuw, met als koploper Giovanni Battista Pergolesi (1736). Combattimento vertolkt deze keer de andere topper: het Stabat Mater van Luigi Boccherini (1781). Een van de weinige vocale composities van Boccherini die vooral bekend werd vanwege zijn bekoorlijke strijkkwartetten en -kwintetten. Zijn melancholieke zetting van het Stabat Mater is van een grote kamermuzikale verfijning en diepgang. Het programma begint met een keuze uit de muziek van de uit Beieren afkomstige ‘Nederlandse’ componist Henrico Albicastro (Johann Heinrich Weissenberg), een hoogst originele navolger van de Venetiaanse stijl.
Combattimento is een hecht ensemble dat jaren heeft gewerkt en blijft werken aan een geheel eigen klank en speelwijze: energiek, vurig, stijlbewust.

Nid: 291 Body:

De muziek in dit programma van de Five Great Guitars is een combinatie van Sinti jazz, moderne jazz, pop, funk en African Highlife, waarin het snelle gitaarspel in swingende ritmes domineert. Daar ligt ook de relatie met de gypsy swing, die zich perfect verstaat met de Afrikaanse ritmes. Een cross-over die de verschillende werelden en culturen verbindt en harmonieert.
Afwisselende en striemende Afrikaanse ritmes met wervelende solo’s van virtuoze gitaristen en Afrikaanse vocals. Juist de veelsoortigheid, de vele verschillende achtergronden en culturen vormen de smeltkroes van African Gypsy.

Jan Kuiper (elektrische gitaar), Stochelo Rosenberg (akoestische gitaar), Paulus Schäfer (akoestische gitaar), Digmon Roovers (gitaarbas), Zoumana Diarra – gitaar en Kora.
De ritmesectie met Afrikaanse percussiemasters:
Mousse Pathe MBaye (Senegal) en Dramane Diarra uit Mali (percussie, vocals en de kora).

Nid: 292 Body:

Man Machine, Pseudo human being
Man Machine, Super human being - KRAFTWERK

Precies 40 jaar geleden verscheen Der Mensch-Maschine van Kraftwerk. Het legendarische album betekende de geboorte een nieuw genre van elektronische muziek, waarvan de invloeden vandaag de dag nog steeds hoorbaar zijn.
In deze hommage combineert Amstel Quartet de Kraftwerk-tracks van The Man-Machine met nieuwe composities van de hand van de Nederlandse componist Anthony Fiumara en de Duitser Christian Biegai. Turntablist Kypski improviseert op de krautrock-klanken en Hendrik Walther ontwierp de videokunst voor deze bovenmenselijke voorstelling.

We are the robots.

Nid: 288 Body:

Een schatkamer bevat voor hen die binnenkomen onbekende en vaak verrassende schatten. De legendarische oude muziek specialist Paul van Nevel wil hier niets, maar dan ook niets over verklappen. Hij leidt het Nederlands Kamerkoor dat hierover schreef:
,,Dit programma behoeft absolute geheimhouding, op straffe van twintig zweepslagen bij het verbreken ervan. Tijdens het concert vertel ik pas na elk werk wat het publiek te horen heeft gekregen. Ook de zangers zelf krijgen pas op de eerste repetitie te horen wat ze zingen.’’
Een concert en college dat het publiek – zoals Paul van Nevel het zelf formuleert – ,,met de oren zal doen klapperen.’’
Het programma wordt dus tijdens het concert bekend gemaakt.

Nid: 289 Body:

Sinds de oprichting in 1987 treedt het Concertgebouw Kamerorkest in binnen- en buitenland op met prominente solisten en dirigenten. Recentelijk heeft het Concertgebouw Kamerorkest samengewerkt met nationale en internationale solisten zoals o.a. Ronald Brautigam, Lavinia Meijer en Noa Wildschut.
Het Concertgebouw Kamerorkest wordt jaarlijks uitgenodigd door de grootste Nederlandse podia (naast het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam ook Vredenburg in Utrecht en de Rotterdamse Doelen).
Het Concertgebouw Kamerorkest treedt ook regelmatig op in het buitenland. In 2016 vond een door de pers alom geprezen tournee door Duitsland plaats met violiste Liza Ferschtman. Voor de huidige serie is celliste Quirine Viersen de muzikale gast. Nu ook in Vlissingen.